Bericht vanuit Ecuador!!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marieke en Steve Egan - WaarBenJij.nu Bericht vanuit Ecuador!!!! - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Marieke en Steve Egan - WaarBenJij.nu

Bericht vanuit Ecuador!!!!

Door: Steve en Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke en Steve

29 Juli 2006 | Ecuador, Quito

He lieve allemaal!!!!!

Daar zijn we dan eindelijk weer!!! Het heeft een tijdje geduurd maar er gebeurt ook zoveel!!! Volgens mij is het meer dan een maand geleden dat we ons laatste bericht hebben gestuurt maar eerlijk gezegd voelt het veeeeeel langer!! Vooral omdat de dingen die we doen en zien in een maand meer lijkt op een periode van paar maanden!!!!
Af en toe is het onbegrijpelijk dat ons hoofd zoveel dingen kan verwerken en daarom is het niet zo raar dat we de laatste periode erg moe zijn en met vaak met donkere randen onder onze ogen lopen. Maar dat neemt niet weg dat we nog steeds ontzettend genieten van alles wat we zien, doen en ervaren!!
Ik ga het deze keer weer proberen, om ons verhaal samen te vatten met mooie foto´s ter illustratie!

Laat ik beginnen waar we geeindigd zijn met het laatste bericht, in Cusco. We hebben in totaal wel 3 hele weken in Cusco doorgebracht omdat we toch wel een beetje de reismoeheid hadden bereikt, wat mij al verteld was dat zou gebeuren!! Moe van alle ervaringen, indrukken, je altijd maar verplaatsen en uit je rugzak leven etc! Natuurlijk zijn we wel dagjes weg geweest zoals die dag naar de schooltjes en de mooie kindertjes met Walter (de foto´s van de vorige keer), wat echt heeel bijzonder was!! En we zijn een dag naar het prachtige Machu Pichu geweest!!! Als je daar bent, lijkt het wel een sprookje, zo prachtig en onwerkelijk te gelijk!!!! Het was de bedoeling om zonsopgang te zien in Machu Pichu dus wij stonden al om 4.30 buiten!!! Maar het goot met bakken uit de hemel en nadat ik Steve overtuigd had zijn we terug naar bed gegaan. Een paar uur later wel naar MP, eerst een stuk klimmen en dan kom je aan in deze prachtige oude incastad!! Wat ik al zei, onwerkelijk!! Vanuit MP kon je ook nog een hele steile klim maken naar Huayna Pichu, een berg boven MP waar vanuit je ook een heel mooi uitzicht hebt en dat hebben we natuurlijk ook gedaan! Het was een hele mooie dag!! Ook hebben we een PRACHTIG mooi festival, ¨Inti Raymi¨ (het nieuwe jaar van de zon) mogen meemaken. Het grootste festival van Peru!! Zoveel mooie, gekleurde mensen die intens hun festival vierden!!! Erg speciaal!!!
Verder hebben we in Cusco heel veel gewoon alleen maar voetbal gekeken, geinternet, geslapen en enorm lui geweest. We hadden echt de hele tijd nergens zin in!!! En we hebben daarvan genoten hoor!! Cusco is een goede plek om niks te doen. En helaas Nederland en Australie zien verliezen, Shit zeg!!!!! Verder overdreven veel films gekeken in dezelfde plek waar we voetbal keken. Dat zegt genoeg denk ik over hoe wij toe waren aan NIKS doen en gewoon lekker relaxen. Wel hebben we nog een leuke dag met Carla gehad!! DE vrouw die ook voor HoPe werkt met de schooltjes en kindertjes. We zijn met haar naar een weeshuis geweest. Een meisjesweeshuis waar de meisjes echt erge dingen in hun jeugd hebben meegemaakt. Maar als je daar dan aankomt zie je alleen maar blije gezichtjes. Dezelfde evaring als in het weeshuis in Nepal. Echt bijzonder. Daarna zijn we ook nog naar de armste buurt in Cusco geweest waar de kinderen echt werkelijk helemaal niks hebben!! We zijn daar naar een soort kinderdagverblijf geweest, een plek waar de kinderen kunnen spelen met speelgoed en dingen leren. Op dit dagverblijf/opvang werken oudere jongens uit dezelfde buurt vrijwillig. Hele vriendelijke mensen en die kinderen waren om op te eten! Zo enthousiast en een beetje grensoverschreidend op een autistische manier....namelijk gelijk je om de nek vliegen en je knuffelen de eerste seconde dat je binnen loopt. Iets waarvan wij zeggen, of onze kinderen leren dat je dat niet doet, want dat doe je pas als je iemand beter kent. Maar natuurlijk zijn we hier in een andere wereld, de kinderen hebben niks en dan is het heel spannend en opwindend als er ineens witte mensen binnen komen en ze alle aandacht geven. Heel begrijpelijk natuurlijk!!! Ik had dus allemaal kindertjes om me nek, om me middel en al gelijk kusjes geven. Carla zei wel: "pas maar op want dit zijn allemaal luizebolletjes". Ook dit was echt heel mooi om mee te maken!!
Als ik mezelf nu zo hoor, hebben we eigenlijk toch wel veel gezien en gedaan in Cusco....

Na deze 3 weken zijn we naar Huaraz vertrokken in het noorden van Peru, een 36 uur busrit via Lima! Dat was een lange reis maar gelukkig zijn de bussen goed hier en nemen we vooral ook de nachtbussen zodat we kunnen slapen! In Lima hebben we 4 uur doorgebracht, wat gegeten in de avond en op in de volgende nachtbus. In de ochtend kwamen we in Huaraz aan. We zaten daar in een heerlijk lodge die gerund werd door een familie met kleine kinderen. Een heerlijk tuin, bloemen, dagterras en een keuken waar we onze eigen maaltjes konden klaarmaken. Vanuit het dakterras prachtig uitzicht over alle bergen rondom ons!! Echt heel huiselijk! En het leuke is dat daar bijna alleen maar bergbeklimmers en trekkers waren dus leuk om verhalen uit te wisselen. Deze keer waren wij er ook weer klaar voor hoor!! WE hebben een prachtige 5 daagse trek gedaan, de Huayhuash!! De mooiste trek van Peru wordt er gezegd en we moeten zeggen het was echt PRACHTIG!!!! Natuurlijk weer onze 20 kilo rugtas op onze rug met al onze spullen en eten. De eerste dag een 6 uur durende busrit en daarna gelijk gaan lopen voor nog eens 6 uur! WE kwamen rond zonsondergang aan op de camping waar we niet de enige waren. Maar daar zit nog een verhaaltje aan vast. In de bus hebben we een heel leuk stel ontmoet uit Oostenrijk. Hij is 38 en zij is 34. We hadden al veel plezier in de bus en natuurlijk begonnen we gelijkertijd met lopen. Zo we liepen min of meer samen met tussenpozen. Hij was heel erg aardig om zijn stokken aan mij te lenen omdat ik zo stom was om ze in de ochtend in de taxi te laten liggen!!! En ik loop NOOIT meer zonder stokken, vooral niet met 20 kilo om m´n rug.Dat is echt teveel voor je knieen maar ook voor je balans is het zo fijn om stokken te hebben. Ik was behoorlijk chagerijnig dat ik ze niet had en ik vond het daardoor ook echt zwaarder dus Gary was zo aardig zijn stokken aan mij te geven. Later na even rust kwam hij naar me toe om te vragen of hij mijn rugtas MOCHT dragen.....Zij waren met een gids en ezels die al hun spullen droegen dus zij hadden niks op hun rug! (steve en ik zijn altijd gek om al onze spullen zelf te dragen en zonder gids te gaan) Hij wilde proberen hoe het is om zelf al je spullen te dragen dus vroeg echt om mijn tas. Ik zij natuurlijk geen nee! Hij zou tot de pas de tas dragen en daarna zou ik het weer overnemen maar.......zij namen een andere route. Wij hadden een andere weg in ons boek staan dus we raakten elkaar kwijt......Toen wij op de camping waren, waren zij er nog niet en na een uur nog niet inclusief mijn rugtas..... Ik had dus geen warme kleding, geen slaapzak, we konden nog niet koken etc. Ik heb van iemand anders op de camping haar broek, die ze al 10 dagen aan had gehad, geleend om warm te blijven op 4300m, hi hi. De ezelman is met zijn ezels hun gaan zoeken en godzijdank na 1,5 uur kwamen ze op de camping aan. Bleek dat zij ons zijn gaan zoeken omdat ze dachten dat wij de verkeerde weg hadden genomen en kwamen daarom dus zo laat aan! Maar gelukkig had ik na 1,5 uur mijn tas weer terug en we waren beide opgelucht dat we allemaal veilig op de camping waren aangekomen. De volgende dag hebben Steve en ik alleen gelopen. Het was een lange, 8 uur en zware maar ook zo´n mooie dag!!! Wat een uitzichten en zo dicht bij de gletsjers!!! We hebben veel korte stops gehouden om echt te kunnen genieten want tijdens het klimmen was het wel afzien, pfffff. Om 17.00u weer op de camping in een vallei waar het enorm waaide. WE mochten koken in de eettent van onze vrienden met hun gids die voor hun de meest lekkere maaltijden maakte. Zaten wij daar met onze tomatensoep en kaaspasta....Maar de gids was erg lief om ons ook een bord rijst met een heerlijk groenteprutje te geven die we samen konden delen. De volgende ochtend kwam Gary naar ons toe en vertelde dat de gids een ezel had aangeboden aan ons omdat de 3e dag erg zwaar zou zijn. JE kent ons, we zijn te trots om een ezel te nemen!!!! Maar wat we wel hebben gedaan is onze zwaarste spullen, eten en gas, te geven aan de ezel. Zo waren e iets lichter maar alsnog droegen we de tent, slaapzakken en matten en kleding zelf en dat voelde goed. De hele 3e dag hebben we met onze vrienden en hun gids gelopen over een meer avontuurlijke route dan iedereen doet. HEt was zelfs een route die de gids niet kende.....dus Gary en Steve smaen met de kaart de route uitgestippeld en die route bracht ons langs een prachtig meer met witte toppen erboven, en ook over 2 achtelijke stijle passen.....Jemig wat heb ik afgezien en wat was ik blij dat ik tenminste mijn eten aan de ezel had gegeven anders was ik echt dood gegaan. Ik had gelukkig biosticks (natuurstokken) gevonden maar Gary was weer zo aardig om met mijn biosticks te lopen en ik met de echte bergstokken. Dat heeft me wel geholpen!! NA 10 UUR kwamen we uitgeput op de camping aan. Het was echt mentaal doorzetten en Anja had een moment dat de tranen kwamen want ze kon niet meer. Het was een mooie dag maar wel verre weg de zwaarste en langste. Maar wat werden we beloond!!!! De laatste zonnestralen op al de witte pieken!!!!!!!!!!!! En ook uitzicht op de Siula Grande, de berg van Joe Simpson, "Over de rand", een beroemd boek over 1 van de grootste drama's in de bergen, een boek die je in 1 adem uitleest!!!!! En ik heb voordat we op deze tocht gingen de documentairefilm ook gezien!!! Dus het leefde helemaal!!! Het was echt schitterend daar!!!! Niet 1 berg maar allemaal witte toppen om je heen!!! De nacht geslapen als een baby natuurlijk en de volgende dag een dagtour gemaakt (met alleen een DAGrugtas, HEERLIJK) verder op de route naar een pas waar je geweldig uitzicht had over 3 meren met 3 verschillende blauwe kleuren met daarboven de gletsjers en de pieken, WOW!!!!! Daar kwamen we aan rond lunchtijd en hebben in de zon op een rots gelegen voor wel 2 uuur. Gewoon relaxen en genieten van de omgeving! Daarna terug naar dezelfde camping. Het laatste uur voelde ik me ineens wel weer slap worden, alle energie voelde ik wegglijden en liep dus ook langzaam. Ik kon geen eten naar binnen krijgen en ja hoor, de krampen begonnen....In de nacht 4 keer in de vrieskou naar de"wc", een tent met daarbinnen een gat. En dat 4 keer he..dat was niet zo grappig!!! De volgende ochtend was ik nog steeds slappig maar we moesten 6 uur terug lopen. Dus deze keer mijn trots opzij gezet en mijn hele tas aan de ezel gegeven van onze vrienden. Met een dagrugtas de tocht van 6 uur terug gemaakt, via weer een andere route maar gelukkig niet zo zwaar! Rond 14.00u in Matacancha aangekomen waar onze vrienden een taxi hadden, prive transport. Maar omdat we zo leuk contact al hadden gehad, wilden ze met ons hun taxi delen!!! Dat scheelde ons dus een dag extra lopen van 7 uur over een weg! Met z´n vieren lekker knus tegen elkaar aan op de achterbank voor 6 uur. Honderduit gekletst en gelachen! In de avond weer in Huaraz, snel wat met elkaar gegeten en ieder naar ons eigen hotel/lodge. Het was echt een hele geslaagde, prachtige trek en ook leuk om het min of meer met een ander stel te doen!!

Kort daarna waren we ineens in een andere wereld, aan de kust van Ecuador, Puerto Lopez!!! Na weer een lange busrit naar Guayaquil, 24 uur en 3 verschillende bussen...en midden in de nacht grensovergang spelletjes die in deze landen lang duren, genoten we ineens van palmbomen, strand en heel warm weer!!!!! Een groot verschil van met al je kleding in je slaapzak naar naakt onder 1 lakentje...maar wat genoten we van dit contrast! We hebben daar een tour walewatching (walvissen)gedaan!! Wat FANTASTISCH om die ENORME dieren van zo dichtbij te zien!!!!!!!!!!!!!!! Die enorme vinnen. We hebben ze in een boot gevolgd en dat was echt heeel erg gaaf!!!! Echt een hele mooie ervaring!!! Daarna weer terug naar ons hele mooie hostel, een eigen huisje tussen de palmbomen en bloemen, met hangmatten, echt heel erg relaxed en zeker 1 van de mooiste plekken waar we in deze maanden hebben gebleven. Na een weekje aan het strand was de tijd om naar de GALAPAGOS te vertrekken aangebroken!! Wat hebben wij hier naar uit gekeken want het is 1 van de meest unieke plekken op deze wereld!!!!! Op deze eilanden, die nog nooit aan het vaste land hebben vastgezeten, ontstaan zijn uit lava van de uitgebarsten vulkanen, vindt je dieren die
een andere evolutie hebben doorgemaakt en niet bang zijn voor de mens omdat ze nooit bedreigd zijn!! Charles Darwin heeft op deze eilanden zijn evolutietheorie ontwikkelt want wat hij daar zag was iets heel anders dan wat hij ooit gezien had!! Jullie begrijpen dat het daar dus de omgekeerde wereld is. De dieren komen naar je toe om te kijken wat voor een raar schepsel je bent. De vogels broeden hun eieren uit een meter voor je voeten, de zeehonden zijn heel nieuwsgierig en komen naar je toe of blijven gewoon ongeinteressert op een plek zitten als je naar ze toe loopt. Het is zoooooo apart om mee te maken. Ik kan jullie vertellen dat we een ONVERGETELIJKE tijd hebben gehad!! We hadden ten eerste een prachtboot!!!!!! Een Jacht, Catamaran(zie foto´s) met zoveel ruimte, een prachtige slaapcabine, een hele goede enthousiaste gids en 7 man crew die voor het heerlijkste eten zorgde 3 keer per dag. Wat een lux gevoel!!!! En wat een luxe het ook echt was!!!!! MEt deze boot hebben we 7 dagen gevaren naar de verschillende eilanden van Galapagos. Op elk eiland zag je verschillende diersoorten, zeehonden, schildpadden, iguanas, vogels en hele aparte vegetatie en kraters van oude vulkaanuitbarstingen en natuurlijk ook prachtige strandjes. Het lijkt soms alsof je op een andere planeet bent!!!
Elke dag ontdekte weer te voet de verschillende eilanden en elke dag snorkelen!!!!!!!! WOW!!!!!!!!!!!! Wat je onder water daar ziet is ook echt GEWELDIG en ONGELOOFELIJK mooi!!!!! Ik heb in mijn leven nog nooit zulke prachtige en verschillende en rare ontzettend mooie gekleurde vissen gezien!!! Wat is de onderwaterwereld MOOI!!! En gezwommen met HAAIEN!!!!! En gezwommen met ZEEHONDEN en KlEINE WALVISSEN die lijken op dolfijnen!!! De zeehonden kwamen met hun neus tot aan je duikbril en speelden met onze zwemvliezen!!!!!!! En ik heb zelf nog een hele mooie ervaring gehad die helaas de anderen niet hadden en dat was ZWEMMEN met een enorme ZEESCHILDPAD!!!!! Ik was aan het snorkelen en zag iets groots naast me, ik keek eens goed en een halve meter van mij vandaan zwom een enorme zeeschildpad! Ik heb 5 min heel dicht naast deze schildpad gezwommen, WOW!!!!!!!!!! Een van de mooiste ervaring voor mij!!!!!!
Eigenlijk zijn woorden tekort om het unieke van de Galapagos te beschrijven maar ik hoop jullie toch een goed idee te hebben gegeven.
De tijd met de groep was ook erg gezellig en dat maakte alles helemaal perfect voor ons! Het leek wel een beetje op een 2e huwelijksreis voor ons zo op een romantische jacht!
Na de mooie tour hebben we nog 2 dagen met een ander stel die we ontmoet hadden op de boot doorgebracht in Puerto Ayora, een haven plaatsje op Santa Cruz, 1 van de eilanden. LEkker gerelaxt en aan het strand gelegen.
En toen met het vliegtuig naar Quito waar we nu zijn! Maar niet voor lang want we vertrekken morgen al naar COLOMBIA, Cartagena! WE hebben besloten om onze LAATSTE maand aan de Colombiaanse kust, in de CARIBBEAN door te brengen en te genieten van de hele mooie en romantische stad Cartagena! Want we zijn over 3 weken, 20 aug, 1 jaar getrouwd!!!!!!!!!! En dat gaan we vieren in deze stad!! Wat gaat de tijd toch snel! Maar ik kan jullie wel vertellen dat ons eerste huwelijksjaar één is geweest met heeeeel veeeeeeel avontuur en prachtige ervaringen!!!!!!!!!!
Het is nu een heel raar idee dat we binnen een maand thuis zullen zijn! Iets waar we erg naar uitkijken maar ook iets wat heel onwerkelijk is!!
Maar voordat het zover is dus eerst Colombia en ik zal nog 1 keer ons verhaal, maar wel een iets kortere versie, op de website zetten.

Nou lieve mensen, ik hoop dat jullie genoten hebben van onze reisverhalen die opnieuw ongelooflijk maar iets meer dan een maand bevatten....
En we kunnen nu toch wel zeggen:¨tot snel!!¨

Hele dikke kus van ons allebei!!!!!

  • 30 Juli 2006 - 09:18

    Daan, Natas & Nikki:

    Lieve Mariek, lieve Steve,

    Bedankt weer voor jullie mooie verhalen!!! Vooral de Galaposeilanden spraken ons erg aan. Overweldigend lijkt ons dat,zeg!!! En genoten van jullie prachtige foto's. Ik (Natas) mail je eerdaags nog even, want ook hier gebeuren allemaal hele leuke dingen, hahaha..... Tot gauw, geniet nog van de laatste weken, he. Heel veel liefs en dikke knuffels, Daan, Natas & Nikje XXX

  • 30 Juli 2006 - 12:15

    Thuur En Diaan:

    Hé wereld reizigers,
    Wat een verhalen weer zeg en wat een mooie foto`s vooral die laatste serie op die boot en al die dieren echt prachtig om te zien!Geniet van die laatste maand en alvast een hele fijne 1e trouwdag! Dat is toch wel bijzonder en helemaal omdat jullie dit vieren in een fantastisch land! Geniet ervan en inderdaad nu echt tot snel! Dikke x Diaan en Thuur!

  • 30 Juli 2006 - 14:30

    Rob En Loes:

    Mensen, wat een avonturen!!En wat een schitterende foto's!Vooral de Galapagos herkennen wij, want daar zijn we ook geweest.Heel bijzonder.Het dier is daar de baas.Maar het schiet nu toch echt op,dat jullie weer naar het gewone leven komen.Best een overgang.Geniet nog maar en tot in augustus.
    liefs van Rob en Loes

  • 30 Juli 2006 - 19:59

    Jeroen En Petra:

    Wauw, wat een mooie verhalen weer en wat een mooie foto's. Geniet nog heerlijk van jullie laatste weekjes en tot snel!

    Dikke kus, Jeroen en Petra

  • 03 Augustus 2006 - 12:33

    Rob Overbeek:

    Wat een fantastische foto's en zeker ook die van de Galapago's.
    Je kunt je nu wel voorstellen dat ik ook zo enthousiast was toen ik die op een van mijn reizen gezien heb.
    Ik vond het ook erg fijn dat Loes toen mee was.
    Met jullie gaat het erg goed lees ik en jullie hoofd zal wel helemaal vol zijn met alles wat je gezien en meegemaakt hebt.
    Driekwart van de reizen die ik gedurende mijn leven gemaakt heb hebben jullie in een periode gedaan, fantastisch.
    Gelukkig allebij nog gezond en houd dat de komende paar weken nog zo.
    Met ons gaat alles goed, met af en toe een klein dipje.
    De groeten van Loes en van mij natuurlijk en nog een fijne tijd in die prachtige natuur en tot spoedig ziens.
    Rob

  • 13 Augustus 2006 - 12:20

    Pauline:

    Wat een verhalen, wat een avonturen weer en wat een foto\'s!!!! Super! en van jullie en van de dieren. Ga nog lekker genieten van jullie laatste weken aan de andere kant van de plas. En wat zo leuk is om te zien... jullie geluk spat nog van de foto\'s!!! Geniet van jullie 1e trouwdag en van elkaar.
    Lieve groet,
    Pauline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke en Steve
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 72
Totaal aantal bezoekers 26217

Voorgaande reizen:

01 Januari 2006 - 25 Augustus 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: